טיפים לעיצוב דירות קטנות

 

עיצוב דירות קטנות הוא אתגר גדול עבור מעצבי ומעצבות הפנים,  כאשר חיבורים בין פונקציונאליות למראה משתלבים זה בזה. עיצוב דירה קטנה אינו מתחיל אל מול הקירות החשופים אלא הרבה קודם לכן, בעת תכנון החלל וחלוקתו באמצעים שונים.

קירות הם רק דרך אחת לחלוקת החלל, כאשר דרך נוספת, חדשנית ויעילה לחלוקת החלל הוא באמצעות פרטי ריהוט. חלוקה של חדר שינה מרווח לשני חללים צרים יותר מאפיין במיוחד עיצוב דירות קטנות, בהן הניסיון לייצר חלל פרטי לכל אחד מבני הבית מצריך יצירתיות ופתרונות מתקדמים. ניתן כמובן להעמיד קיר גבס או אבן בין שני החללים ואליו להצמיד פרטי ריהוט בהתאם לצורך, אולם מה אם דווקא פרטי הריהוט הם אלה שיהוו את המחיצה?

פתרון זה כמעט תמיד יבוא בהזמנה אישית מנגר, על מנת להתאים ברמת דיוק גבוהה לחלל, למצות את המקום המצומצם ולהגיע ברמת גימור איכותית ומרהיבה משני צדי החלל. פתרון מוכר הוא ארון דו צדדי, אשר מכל חדר נראה כארון בפני עצמו, בעל דלתות נסגרות ומדפים, ולמעשה משמש גם כמחיצה בין שני החללים.

עיצוב החללים המשותפים בדירה קטנה יכלול לא מעט אלמנטים היוצרים אשליה של מרחב וגודל. אחד האלמנטים הבולטים ליצירת תחושה מרווחת הוא שימוש במראות. מלבד המראה המבריק והיוקרתי שמעניקות מראות רחבות ומעוצבות, מראה פשוט מכפילה את החלל למראית עין כמובן.

כלי נוסף וחשוב הוא יצירת פתרונות אחסון. בין אם מדובר במטבח מאובזר ובין אם בחדרי השינה או החללים המשותפים, בלגן יוצר תחושת צפיפות גדולה בדירה קטנה ממילא, ואחת הדרכים לייצר מינימליסטיות בעיניים היא באמצעות יצירת מגוון פתרונות אחסון.

מומלץ להעדיף ריהוט "קל" שאינו מאסיבי, מחומרים דוגמת פורמייקה, פולימריים, זכוכית וחומרים נקיים אחרים. עיצוב פנים לדירה קטנה פחות מזמין למוצרי עץ מלא או ריהוט כבד. גם שימוש יתר בפרטי טקסטיל אינו מומלץ בחללים קטנים, במטרה שלא לאטום את המראה . ניתן לשלב שטיח דקורטיבי או וילון קליל ומרחף, אולם מיותר יהיה להעמיס חלל קטן ממילא בכריות ססגוניות או פריטים אחרים שאינם הכרחיים.

מזנון בסלון הוא פריט חובה, הן לצורך פונקציונאלי, להעמדת ממיר ומוצרי דיגיטל אחרים, אולם במטרה לחסוך במקום ולייצר מרחב בעיניים מומלץ להעדיף מזנון צר ותלוי המקובע בקיר וללא רגליים, על פני מזנון עומד הגוזל משטח הרצפה.

עיצוב דירות קטנות מצריך ראייה מרחבית ויצירתיות שאין שניה לה, במטרה לנצל באופן מקסימלי את החלל ולייצר תנאי בטיחות ונוחות שאינם פוגעים ולו במעט במראה מרשים ומרהיב. תהליך העיצוב מתחיל בתכנון, ממשיך ביישום תוך כדי יצירתיות ומסתיים בהלבשת הבית באמצעות חיפויים, אביזרים ופרטי נוי. החלק החשוב בתכנון תהליך העיצוב הוא השיח של המעצב עם הלקוחות, ההקשבה והיכולת להביא את האני שלהם אל חלל הדירה, תוך הותרת חותם עיצובי יוצא דופן.