עיצוב דירות קטנות – המטבח

כאשר אדם רוכש דירה או נכנס לגור בה בשכירות, לרוב הוא ירצה לעצב אותה בהתאם לטעמו האישי. גם אם לא מדובר בתהליך הנעשה עם איש מקצוע (כגון מעצב פנים), אפשר לקנות אביזרים וריהוט אשר יהפכו את הדירה החדשה למעוצבת ויפה, ויגרמו לדיירים הנכנסים להרגיש הכי ביית שאפשר. עיצוב דירות קטנות הוא אתגר מיוחד וגדול יותר: מעבר ליופי ולהרגשה הנעימה, יש לוודא שהעיצוב הופך את הדירה הקטנה לפונקציונאלית ומסודרת באופן יעיל.

עיצוב המטבח בדירות קטנות הוא אתגר בפני עצמו; מן הסתם, בדירה קטנה גם המטבח יהיה קטן –  ולתוכו יהיה צורך להכניס מוצרי חשמל חיוניים ולא קטנים כגון מקרר ותנור, לוודא שיש מספיק ארונות אחסון לטובת כלים ומוצרי מזון, ולנסות להשאיר גם מרחב פנוי למלאכת הכנת האוכל. לכן, עיצוב דירות קטנות בדגש על מטבח הוא עניין הדורש היערכות מיוחדת – בין אם עושים זאת בעזרת איש מקצוע, ובין אם מחליטים לעשות זאת באופן עצמאי.

למה חשוב להתייחס בתהליך עיצוב מטבח בדירה קטנה?

עיצוב דירות קטנות עשוי להיות תהליך מאתגר, ארוך ובעל עלות כלכלית לא מעטה. על אף זאת ישנן מספר פעולות אשר תוכלו לבצע כאשר אתם מעצבים את המטבח בדירה שלכם – פעולות אשר יקדמו את התהליך, יקלו עליכם ואולי אף יסייעו לכם לחסוך בעלויות:

  1. תכנון מראש – בעיצוב חכם, הדבר הנכון לעשות הוא לתכנן מראש כל דבר; החל מהיכן תמקמו את המקרר, איפה בדיוק יהיה התנור, באילו ארונות יהיו הכלים החגיגיים וכמה מקום תקדישו למוצרי מזון יבשים. כאשר מדובר במטבח קטן, התכנון הופך לחלק בלתי נפרד וחשוב אף יותר מתהליך העיצוב. עיצוב דירה קטנה דורש תכנון מראש של הדברים הבאים:
  • מדידה של השטחים בהם ימוקמו מוצרי החשמל הגדולים והנחוצים – מקרר, תנור.
  • הקדשת שטח עבודה מספיק להכנת האוכל; בדרך כלל מדובר בשיש שסמוך לכיור, אך במטבח קטן ייתכן ותיאלצו למצוא פתרון יצירתי אחר.
  • סינון ומיון הכלים שיש לכם כרגע; לרובנו יש הרבה יותר מדי כלים ואביזרי מטבח שלא נגענו בהם כבר זמן רב, ואנחנו לא באמת משתמשים בהם. לפני שאתם מעצבים את המטבח הקטן שלכם, נסו לסנן את הכלים הללו ולהעביר אותם לתרומה. כך מישהו אחר ייהנה מהם, ולכם יהיה הרבה יותר מרווח בחלל המצומצם ממילא של המטבח.
  1. הקדשת תקציב מסוים – כאשר מעצבים או משפצים דירה ובפרט מטבח, קל מאוד "ללכת לאיבוד" ולקנות הרבה יותר אביזרים וחפצים ממה שתיכננו. גם אם נראה לנו שקנינו "רק עוד משהו קטן" – הרבה פעמים הדברים הקטנים מצטברים והעלויות גבוהות. לכן, נסו לחשוב מראש מה יהיה תקציב העיצוב שלכם – ונסו לעמוד בו.
  2. קו עיצובי – החליטו מה יהיה הקו העיצובי שלכם. יש כיום סגנונות רבים ומגוונים לעיצוב מטבחים: כפרי, מודרני, בוהו-שיק ועוד. נסו לקבל השראה מאתרים ייעודיים כגון Pinterest, ולהחליט באיזה קו עיצובי אתם בוחרים ללכת. אם אתם מרגישים שאתם הולכים לאיבוד וקשה לכם לקבל החלטה בעצמכם – אל תתביישו להיעזר באיש מקצוע לשם כך.