סגנון עיצוב כפרי לבית קטן

סגנון העיצוב הכפרי אינו טרנד חולף כי אם אמירה עיצובית שנמצאת עמנו זמן רב והיא פה כדי להישאר. עיצוב כפרי נולד בכפרים האירופאים ונשען דווקא על הדלות היומיומית ושימוש בחומרי גלם פשוטים לעיצוב וליצירת פתרונות שימושיים ונוחים בבית. חומר הגלם המככב בעולם העיצוב הכפרי הוא עץ, ולצדו השימוש בפרופילים מברזל וחיפויים מאבן טבעית.

עיצוב בית קטן כמעט מתבקש למשוך לכיוון העיצוב הכפרי, אשר מציג יעילות ופונקציונאליות בניצול נכון של חללים וביצירת אווירה משפחתית וחמימה.

במאה העשרים ואחת בעולם העיצוב בישראל השראת העיצוב הכפרי נותרה בעינה, אולם אופן היישום עבר לחברות המטבחים והריהוט, קבלני הביצוע ואחרים, כאשר העץ הזמין ששימש בעבר כחומר גלם טבעי ופשוט מגיע היום לאחר תהליך עיבוד קפדני ושמירה על רמת איכות גבוהה. עיצוב פנים בדירות קטנות מתאים לעיצוב כפרי בשל החלוקה הפונקציונאלית של הבית והתחשבות בחללים משותפים.

עיצוב כפרי של בית קטן מתחיל לפני הכל בבחירת הצבעים והגוונים שישלטו בו. חללים קטנים מומלץ ליצור בעזרת גוונים בהירים, הן של הקירות והן של הריצוף. צבעים כהים יוצרים תחושת צמצום ודחיסות בעוד שצבעים בהירים יוצרים אשליה של מרחבים גדולים יותר.

בבחירת צבעי התאורה מומלץ דווקא להעדיף תאורה צהבהבה וחמימה על פני תאורה לבנה ובוהקת. גופי תאורה מתכתיים ורחבים יתאימו לעיצוב החללים המשותפים בעוד שבחדרי השינה והחללים הקטנים מומלץ לשלב גופי תאורה בקווים נקיים ומינימליסטיים. גופי תאורה על בסיס זכוכית משתלבים היטב תחת אלמנטים של עיצוב כפרי.

שילוב של עץ הוא הכרחי בתכנון עיצוב בית קטן תחת אלמנט כפרי, כאשר מטבח מעץ טבעי הוא הבסיס. ניתן לבחור בין מראה עץ אלון טבעי לעץ מייפל עמוק ולגוונים נוספים, מומלץ לשמר את גימור העץ בטקסטורה טבעית. מטבחים בעיצוב הכפרי הם לרוב מטבחים עשירים, בהם מותקנים ארונות רבים ומזווה. השיש ישמור על המראה הטבעי באמצעות צבעי שיש בהירים ומתועשים.

תוספת האי למטבח מהווה תוספת שימושית בעיקר בעת עיצוב בית קטן שאינו מחזיק במקום ייעודי לפינת האוכל, ואינה שייכת במקור למבנה העיצוב הכפרי. יחד עם זאת, בשילוב של פלטת עץ, חיפוי זכוכית ואלמנטים עיצוביים אחרים ניתן בהחלט לנצל את החלל ולהעמיד אי נוח לשימוש ואיכותי, תוך שמירה על עיצוב כפרי משתלב ונאמן לקו העיצוב הכללי.

עיצוב כפרי כחלק מאמירת הפשטות שבו גם עושה שימוש מרובה בטקסטיל לצרכי עיצוב ונוחות גם יחד. פרטי ריהוט חמימים ונוחים בחיפוי בדים ססגוניים משתלבים היטב באסכולת העיצוב המדוברת, אולם אין חובה לברוח לססגוניות יתר, וניתן לשמור על המראה הכפרי גם באמצעות שמירה על קו סולידי יותר, תוך בחירה בפינת ישיבה בחיפוי צבעי שמנת, חום, צהבהב וצבעים ביתיים חמים נוספים.

וילונות ושטיחים מהווים אף הם חלק מן העיצוב הכפרי המסורתי, כאשר ניתן לשלב את אלה לצד אלמנטים מודרניים המשמרים מראה כפרי ומספקים מעטפת של חמימות לבית.