עיצוב חללים מסחריים אטרקטיביים

בשנים האחרונות, ישנה חשיבות הולכת וגוברת לעיצוב ולנראות של כל דבר כמעט – החל מחפצים יומיומיים, דרך חנויות ומשרדים ועד לרחובות העיר וחללים ציבוריים. כאשר מדברים על עיצוב חללים מסחריים, יכול להיות שמיד נחשוב על מקום אפור ומשעמם, הבנוי בצורה פונקציונאלית ונועד לשרת לקוחות ולא מעבר לכך. אך חשוב לדעת כי עיצוב חללים מסחריים נצרך בדיוק מסיבה זו: כל בעל עסק מעוניין שהחנות או המשרד שלו יהיו אטרקטיביים ונגישים לכל מבקר המגיע אליהם. על מנת להפוך את העסק, החנות או אפילו לובי של בניין משרדים לכזה – יש צורך בעיצוב מוקפד ומדויק, המתייחס לכל היבטי עיצוב חלל מסחרי.

מה מוגדר כחלל מסחרי?

  1. חנויות; פרטיות או כחלק מרשת, קטנות או גדולות
  2. משרד המעניק שירותים ללקוחות (למשל – משרד עורכי דין, רואי חשבון וכדומה) – ואפילו בניין המשרדים עצמו
  3. חלל ציבורי המערב מסחר – למשל גלריה בה מוצגות תערוכות אמנות
  4. אולמות תצוגה – החל ממכוניות, דרך רהיטים ואפילו מזון

כאשר מדברים על עיצוב משרדים, למשל – יש להתייחס להיבטים מגוונים. הלקוח המגיע לפגישה במשרד מצפה, כמובן, לקבל שירות מקצועי. אך מעבר לכך, הוא מצפה גם לשהות נוחה במשרד (למשל כשעליו להמתין לפגישה), הוא מצפה שהחלל יהיה נעים ושהאווירה תהיה רגועה. תאורה מעט עמומה (אך לא יותר מדי), כיסאות נוחים לישיבה ואפילו מתקן מים או אמצעים להכנת קפה – הם חלק מעיצוב פנים למשרדים, אשר יתרום רבות לחוויית הלקוח ולרצונו לחזור לשם שוב. לכן, עיצוב משרדים משמעותי מאד ועשוי לתרום רבות לפעילות של המשרד ולמשיכת לקוחות נוספים.

על אותו משקל, גם חללים מסחריים אחרים נדרשים לעיצוב מתאים. למשל, בעל חנות פרטית המוכר מוצרים מסוג מסוים, יצליח לגרום ללקוחות לחזור אליו שוב ושוב במידה והחנות תהיה מסודרת בצורה אטרקטיבית המושכת את העין. לקוחות אשר ייכנסו לחנות אשר יש בה אווירה רגועה, תאורה נעימה ומרחב מספיק על מנת להסתובב ולבחון את המוצרים – ירצו לחזור לחנות הזו שוב בעתיד.

 

באילו גורמים יש להתחשב בעת עיצוב חללים מסחריים?

  1. נוחות – החלל המסחרי צריך להיות נוח – עבור העובדים ועבור הלקוחות כאחד. חלל מרהיב ביופיו, שלא מספק חוויה נוחה למגיעים אליו – לא יהיה אטרקטיבי. כאשר מדברים על נוחות, יש להתחשב בכל הגורמים הרלוונטיים – חימום או מיזוג החלל בהתאם לנדרש, תאורה נעימה – לא חלשה מדי ולא חזקה מדי,  כסאות נוחים לשבת עליהם במידה ונדרשת המתנה וכן הלאה.

  2. יופי – החלל צריך להיות אטרקטיבי, מושך את העין ומסב הנאה לנמצאים בו. כדאי להשתדל ולהתאים ככל האפשר את החלל לאופי הפעילות בו – למשל, גלריית אמנות בה מוצגת תערוכה, תעוצב שונה מאשר חדר המתנה של רופא.

  3. יעילות – החלל צריך להיות יעיל ושימושי במידה אופטימלית, הן עבור העובדים בו והן עבור הלקוחות או המבקרים. לדוגמא, כאשר מתכננים עיצוב פנים למשרדים – יש לחשוב היכן למקם את שולחנות העבודה, היכן בדיוק ימוקמו שקעי חשמל ואיך יעוצב דלפק הקבלה כך שהלקוח שמגיע יקבל את השירות היעיל ביותר. גורם זה תקף כמובן לכל חלל מסחרי אחר.