עיצוב מינימליסטי- הטרנד הלוהט שאתם חייבים להכיר

התרבות היפנית על כל מה שהיא מביאה כבר נמצאת עמוק בתוך חיינו. ליפנים תרבות עשירה עם שורשים עמוקים מצד אחד אך גם כזו שמביאה איתה טכנולוגיה, חדשנות ופונקציונליות מצד שני. אחד העקרונות הניכרים בה היטב הוא מינימליזם וטבעיות בכל מה שקשור לבניה, עיצוב הבית וגם עיצוב חללים חיצוניים. הגן היפני נותן מקום של כבוד למים, לאדמה ולצמחיה כשהכל ישנו בכמות מדודה. אצל היפנים שום חפץ או רהיט בבית לא יהיה שם סתם אלא תהיה לכך סיבה ויהיה לו שימוש. ישנו כבוד רב לחלל פתוח. על כך מושתתים עקרונות העיצוב המינימליסטי אשר הפך חלק חשוב בעיצוב המודרני והוא נראה ביותר ויותר מקומות, בין אם אלה בתים ובין אם חנויות ומשרדים.

Less is more

אמנם היפנים ידועים במינימליזם בכל תחומי החיים אך ישנם אדריכלים מערביים שמובילים את העניין בבניה המערבית. אדריכל בולט אשר דגל במינימליזם ואמר שבעיצוב חלל Less is more הוא לודוויג מיז ואן דר רוהה (שאולי הגיע לכל העניין בגלל שמו הלא מינימליסטי?…). אמנם עיצוב מינימליסטי מתכתתב ומתחבר מאוד לעיצוב מודרני אך הדברים לא נאמרו לאחרונה אלא כמעט לפני מאה שנה, בשנות השלושים של המאה שעברה. ואן דר רוהה הביא גישה שונה לגמרי למה שהיה מקובל באותה תקופה: עיצוב בקו פשוט ונקי, ללא אלמנטים מיותרים, עם שימוש באור טבעי וגם פחות צבעים וריהוט כך שישנו הרבה יותר מרחב פתוח, גישה הפוכה ממש מהעיצוב הויקטוריאני ועיצובים דומים לו שהיו מקובלים באותו זמן.

המאפיינים הבולטים של עיצוב מינימליסטי

כאמור, עיצוב מינימליסטי דוגל במראה נקי וחללים מרווחים ככל האפשר, אך איך הדבר בא לידי ביטוי? מה בעצם נראה בחלל? כמה מאפיינים בולטים:

  • צבעים בהירים והעדפה למונוכרומטיות: גם אם חלל יהיה ריק לחלוטין אך צבוע בצבעים חזקים ועם סוגים שונים של דוגמאות בעלות מראה מקושקש הדבר יוצר עומס. גם אם זהו לא עומס בשל חפצים מוחשיים, המראה הופך לעמוס והחלל יתפס כקטן יותר. לכן בעיצוב מינימליסטי יש שימוש במספר מצומצם של צבעים, אפילו צבע אחד דומיננטי שיהיה לרוב לבן או אפור, אפשר גם בשילוב שחור, כשאת הצבעוניות נקבל בזריקת כתמי צבע בודדים בנקודות מסוימות בחלל כך שהצבעוניות המעטה היא מרעננת, בעלת משמעות רבה ומושכת את העין.
  • תאורה טבעית ומלאכותית: עיצוב מינימליסטי עושה שימוש רב באור, טבעי ומלאכותי כאחד. ניתן מקום של כבוד לאור טבעי באמצעות חלונות גדולים ותריסים שניתן ליצור באמצעותם משחקי אור וצל. בתאורה מלאכותית יהיה שילוב בין תאורה המאירה את החלל עם אלומת אור רחבה לבין תאורה נקודתית המדגישה פריט מסוים בחדר, תאורה נסתרת או שקועה. נעשה שימוש בגופי תאורה בעלי צורה גיאומטרית ומראה נקי שלא יתפסו מקום רב מדי בחלל (למשל תאורה צמודת קיר או תקרה).
  • ריהוט מינימליסטי ומודולרי: בחירת הריהוט נעשית בצורה חכמה ומתוכננת כך שלכל רהיט יהיה שימוש, הוא ישרת היטב את דיירי הבית ויתאים היטב לצרכיהם. שולחן הסלון יכול להיות סט שולחנות קפה הנכנסים זה תחת זה כך שניתן לשלוף שולחן נוסף רק אם יש צורך. ישנם גם שולחנות סלון עם מדף שישמש מקום אחסון. גם בחירת ספה תיעשה כך שהיא תתאים בגודלה לכולם ולא יהיה צורך להוסיף כיסאות או כורסאות נוספים.
  • מקסימום שטחי אחסון: כדי ליצור עיצוב מינימליסטי מרווח חשוב לדאוג למקסימום שטחי אחסון. עם זאת, גם אם יש מקומות אחסון רבים, חשוב לעשות סינון ולשמור רק את מה שבאמת צריך ונמצא בשימוש. המינימליזם צריך להיות לא רק בחלל החשוף אלא גם באזורים שאינם נראים. גם כאן ישנה מודולריות ורב תכליתיות, כך שהדום לרגליים מהווה תיבת אחסון, בשולחן הסלון ישנן מגירות ולכל פריט יש את המקום המוגדר שלו.
  • חומרים טבעיים ומינימום עיבוד: ממש כמו שבתזונה ישנו מעבר לתזונה המושתתת על חומרי גלם טבעיים שעברו עיבוד מינימלי כך גם בעיצוב. האלמנטים בחלל בנויים מחומר אחד או שילוב של שני חומרים שכל אחד מהם שומר על עצמו ועל תכונותיו מבלי לנסות ליצור ממנו דבר אחר. ישנו שימוש רב בזכוכית אשר משדרת קרירות וניקיון וגם תומכת ביצירת מראה מרווח בגלל היותה שקופה. ישנו שימוש גם בעץ אך בעדינות ובמקומות בהם יש לכך יתרון על פני שימוש בחומר אחר, למשל כדי להכניס חמימות וביתיות.

עיצוב מינימליסטי- איך מתחילים?

  • מפנים ונפטרים מחפצים: ל[פני שאתם מוסיפים פריטים או משנים דברים בחלל כדי להפוך אותו למינימליסטי, תתחילו מפעולה פשוטה שגם לא תעלה לכם כסף: לפנות. נכון, פינוי חפצים לוקח זמן וגם לפעמים יש קושי רגשי להיפטר מחפצים אבל זה חלק לא פחות חשוב: השחרור מהכבלים הקושרים אותנו לחפצים בלי סיבה אמיתית. אם נחזור ליפנים, הם דוגלים בהשארת פריטים חיוניים בלבד וגם אחסונם בשיטות לניצול מירבי של שטח האחסון. תשמרו רק פריטים שיש להם שימוש ושיכולים לתרום מבחינה פונקציונלית או עיצובית.
  • אחסון בצורה נוחה וברורה: לכל פריט צריך להיות המקום הקבוע לו, בין אם זהו פריט גלוי בחלל החדר ובין אם פריט המאוחסן בארון או מגירה. יש היום מסדרי בתים שזוהי המומחיות שלהם. ישנם גם סרטונים רבים הנותנים טיפים איך לסדר בצורה חכמה תוך ניצול מקסימלי של השטח.
  • קו עיצובי אחיד עם שבירות מתוכננות: כדי ליצור מראה נקי ומינימליסטי חשוב לשמור על קו עיצובי אחיד בכל החלל, רצוי גם קו אחיד בין חדרים בבית. מומלץ לבחור מעטפת אחידה מבחינת גוונים וחומרים אך הדבר לא אומר שהמראה צריך להיות משעמם אלא ששבירות הרצף יהיו מדודות ומדויקות, שלכל אחת יהיה מקום ומשמעות והן יזרקו את הגיוון והעניין בחלל.