מה חשוב לדעת כשבוחרים גופי תאורה

בחירת גופי תאורה היא אחת מההחלטות החשובות והמשפיעות ביותר על הנוחות, האווירה והפונקציונאליות של כל חלל. אז מה חשוב לדעת כשבוחרים גופי תאורה? בשורות הבאות נסייע לכם להכיר פרמטרים שונים שחשוב לקחת בחשבון בעת בחירת  גופי התאורה, עיצובם ופיזורם בחלל.

באופן כללי, אנחנו ממליצים לבחור את גופי התאורה עבור חלל מסוים רק לקראת סוף תהליך העיצוב כולו, שכן גופי התאורה אמורים להתכתב, הן מצד העיצוב והן מצד התפקוד, עם האזורים השונים בבית ומיקום הריהוט הקיים, כמו חדר האוכל, אזורי הישיבה, אזור למידה או עבודה ועוד.

אל תהססו לפזר תאורה

אחת ההחלטות החכמות ביותר שתוכלו לעשות עבור ביתכם הוא פיזור התאורה ויש לכך כמה סיבות: ראשית, פיזור התאורה מאפשר חלוקה נכונה ועצמאית של תאורה, כלומר: לא בכל פעם שמדליקים את מנורת הקריאה בחדר השינה נדלקת גם המנורה המרכזית, ולא בכל פעם שמדליקים את האור מעל פינת האוכל נדלק גם האור בסלון. שנית, פיזור תאורה מאפשר הארה של חלקים חשוכים יחסית בכל חלל, כמו מסדרונות, או חלקים מעוצבים בבית שאותם תרצו להאיר. אגב, חלוקה עצמאית כזו, תאפשר לכם גם לחסוך חשמל.

ובקשר לעיצוב גופי התאורה

עד כה עסקנו בפונקציונליות של גופי התאורה, אולם חשוב לדעת שהתאורה היא חלק מהעיצוב הכולל של כל חלל, ובהתאם ניתן להשתמש בה כדי להדגיש עיצוב, להוסיף נופך מסוים, להוסיף צבע וכן הלאה. ניתן למשל לבחור גופי תאורה בעלי צבעים בולטים וחיים עבור המטבח להדגשת האווירה הפעילה והתוססת, או להוסיף תאורה בעלת צבעים רכים הניתנת לעמעום, עבור חדר השינה או חדר הילדים.

תאורה להגדלת החלל

תאורה יכולה גם להדגיש את גודל החלל, ואף "להגדיל" או "להקטין" אותו בהתאם. אור טבעי יסייע ביצירת אשליה של חלל גדול יותר וייתן תחושה של חלל מרווח, תאורה מפוזרת והמשכית יכולה לסייע לאפקט הגודל והאורך, בעוד שתאורה גדולה ותלויה יכולה לגרום להקטנת החלל, ולכן מומלצת לחדרים בהם התקרה גבוהה באופן בולט יחסית.

דעו מה לא להאיר

לצד האזורים בבית שמומלץ להאיר בבירור, קיימים אזורים בהם תאורה חזקה או ישירה אינה מומלצת, כמו תאורה הסמוכה או ישירה לכיוון אזורי הישיבה (הן בסלון והן במקומות אחרים), תאורה ישירה לכיוון מחשב, טלוויזיה ומסכים בכלל,  ותאורה ישירה לכיוון אזורי הלמידה או העבודה. אגב, תאורה בחלל האמבט הא נושא למאמר נפרד, אך נזכיר כאן כי את התאורה יש למקם ביחס נוח למראה ובאופן שהאור שלא ישתקף ויסנוור את מי שמביט בה.

תאורה המשתלבת עם אזורי האור הטבעי

כמעט בכל בית קיימים אזורים נרחבים יחסית בהם ניתן ליהנות מאור טבעי בשעות היום. שימוש נכון בגופי תאורה יסייע לכם לא רק להפוך את הבית לאזור נעים ונוח יותר, אלא אפילו יסייע בחיסכון אנרגטי לאורך זמן, ויאפשר לכם ליהנות מכל יתרונות האור הטבעי.