השימושים המפתיעים ביהלום

היהלום הוא אחד המחצבים הקשים, העמידים והחזקים ביותר מפני חום שיש בטבע. אנחנו מכירים אותם, לרוב, בתצורתם הקלאסית, כזו שמתקשרת לרומנטיקה, אהבה או אסתטיקה נפלאה בצורת שרשרת יהלום או טבעת נוצצת – אך האם ידעתם שיהלומים הם גם שימושיים מאוד לצרכים נוספים, רחוקים שנות אור מעולמם המעודן של התכשיטים?

למעשה, לא רק שיהלומים משמשים לשלל יישומים אחרים, ההיכרות הפופולרית איתם במסגרת תכשיטי יהלום התרחשה רק בשנות ה-30 של המאה הקודמת, אז התחיל מסע שיווק אגרסיבי (שפשוט עבד!) של חברת היהלומים "דה בירס". אך הרבה לפני וכנראה גם הרבה אחרי, היהלומים הוכיחו שהם שימושיים לשלל תעשיות: ביולוגיה, אלקטרוניקה, אופטיקה, מחקר ושלל תעשיות אחרות. אז אילו שימושים נוספים יש ליהלומים? ומה מהם מפתיע במיוחד? הנה הם לפניכם.

ניסור בטון

החוזק של היהלומים הופך אותם לחומר אידיאלי לשימוש בכל צרכי השחזה או קידוח תעשייתיים, כולל מכונת ניסור בטון. היהלומים המשובצים במסורים תעשייתיים מסוגלים לנסר כמעט כל חומר אחר. מאחר ואין להם אלקטרונים חופשיים הם גם לא מוליכים חשמלית. ואם מתחשק לכם לצלול אל עבר הסבר מדעי קצר, הנה הוא לפניכם: כשהיהלום מגיע לטמפרטורה של 750 מעלות הוא פולט חומר תרמי שהופך את מלאכת הניסור להרבה יותר יעילה. היום מנסים חוקרים מאוניברסיטת מלבורן שבאוסטרליה להשתמש ביהלום בתוך פאנלים סולאריים כדי ליצור חומר בלתי מנוצח עוד יותר.

מילוי חללים

מי היה מאמין שביקור במרפאת השיניים יכול להיות כל כך נוצץ? רוב רופאי השיניים משתמשים היום בכלים המכילים גם יהלומים כדי לקדוח בתוך חלל השן ולהבריש את שורת השיניים שלנו כך שתהיה נוצצת במיוחד. הכלים הללו כוללים פיסות יהלום זעירות המודבקות על פני כלי העבודה, ואם תביטו מקרוב – יכול להיות שאפילו תוכלו להבחין בהם.

קידוח נפט

מקום נוסף בו, אולי, לא תצפו למצוא יהלומים הוא באחד הלוקיישנים הכי מלוכלכים ומסוכנים בעולם – שדות נפט. המקדחים המסיביים המשמשים לקידוח קילומטרים אי שם מתחת לאדמה תלויים במידה רבה בחומרי השיוף של היהלומים כדי לבצע את עבודתם ביעילות. רק יהלומים הם חומר קשה ועמיד מספיק המסוגל שלא להישחק כשהוא בא במגע עם שכבות הסלע בהן טמון הנפט או הגז בצורה יעילה.

חריטה

כשיש צורך לחרוט באבנים קשות דוגמת גרניט או קוורץ, יש צורך בכלי שבקצהו יש יהלום. כל חומר אחר עשוי להישבר או להתבלות במגע עם החומרים הקשים האחרים, והאמת היא שזהו גם אחד השימושים העתיקים ביותר ליהלום, בו עושים שימוש כבר מתקופת התנ"ך!

רמקולים

המוזיקה שלכם מעולם לא נשמעה טוב כל כך! אם תחקרו זאת היטב (ואם הרמקולים שלכם איכותיים מספיק), סביר להניח שתמצאו פיסות יהלום זעירות בתוך משדרי הרמקול שלכם. כשהיהלום הופך לכיפה דקה, הוא מסוגל לרטוט במהירות ולשפר כך את איכות הצליל.