חיפוי קירות בעץ – מה צריך לדעת?

אם עולה בראשכם תמונה של בית קולוניאלי מהמאה הקודמת, עמוס קורות עץ חמימות, אח בוערת וחומרי גלם טריים כשאתם חושבים על חיפוי קורות בעץ – ובכן, אתם לגמרי צודקים. לקורות העץ יש היסטוריה ארוכת שנים, אך בשנים האחרונות הן חוזרות לקדמת הבמה העיצובית, ולא רק בארה"ב ובאירופה אלא גם בישראל הקטנה. מה צריך לדעת על השילוב בין עץ לבין הקירות שלנו? מה כדאי לקחת בחשבון לפני שבוחרים בחיפוי היפהפה? הנה כמה פרטים חשובים על הטרנד החדש-ותיק.

אי שם, לפני שנים רבות

בתקופה הקולוניאלית המוקדמת, לוחות ורעפים שהוצמדו לשלד הבית היוו לעתים קרובות את המשטחים הפנימיים הפופולריים ביותר, מתנת מחסן עצים קרוב או אפילו היער הסמוך. מאוחר יותר, הצמידו לוחות אנכיים שהיו ממוסמרים אל השלד.

בעוד שלעשירים ולבעלי הממון היו קירות המחופים בעבודות עץ נהדרת שנבחרו בקפידה, רוב הבתים כללו חיפויים בעלי גב שטוח, דומים לאלו שעשו בהם שימוש בחלקו החיצוני של הבית – מעין לוחות עם חיבורים מחוררים שהשתלבו זה בזה כדי לבודד את הבית מפני רוחות ולהרחיק מים.

כשהמפעל נכנס לתמונה החיים השתנו, והלוחות הפכו לאחידים וגם זולים יותר. היום, מאות שנים אחרי, חיפויי הקירות הללו חוזרים שוב לקדמת הסצינה העיצובית כשהם מציעים שילוב בין פשטות, פרקטיות ואטרקטיביות מנצחת. הנה כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שבוחרים את חיפוי העץ שיעטר את קירות ביתכם.

התקנה עצמית או עם איש מקצוע?

חיפוי קירות בעץ זו מלאכה ששמורה לבעלי המקצוע שבחבורה, למרות שתוכלו לנסות לעשות זאת בעצמכם אם אתם אנשי כפיים מנוסים. האתגר הגדול ביותר, במקרה הזה, הוא לצלוח בשלום את גופי הצנרת שבקירות וליצור הדבקה הרמונית למרות מכשולים של חלונות ודלתות.

איפה קונים עצים?

מחסן עצים הוא המקום המתאים ביותר לאיתור העצים הנכונים לצרכים שלכם, שכן שם תמצאו לרוב חיפויי עץ איכותיים יותר. תוכלו להיעזר גם במרכזים שונים בהם מוכרים מוצרי עץ, אך שם ייתכן ותיתקלו גם בעצים מסוג MDF וחבריו.

תחזוקה

כל עוד חיפוי העץ הותקן כהלכה, אין סיבה שהוא לא ימשיך איתכם כל זמן שתתגוררו בבית. MDF, לעומת זאת, עשוי להיות רגיש יותר לקרעים ולנזקי רטיבות.

החומרים הפופולריים

תוכלו למצוא היום עצים העשויים ממגוון חומרים וגימורים, החל מאורן וצפצפה הנחשבים לאטרקטיביים יותר מבחינת המחיר ועד לעצים יקרים ואיכותיים יותר, דוגמת עץ סקויה, ארז או ברוש. מאחר ועץ הוא חומר טבעי המתרחב ומתכווץ עם הזמן, חשוב לוודא שההתקנה נעשית בצורה כזו שמשאירה לו גם מקום לתנועה.

טיפים לגימור נכון

מומלץ להשתמש בעץ חלק, ללא כתמים וללא חלקים בולטים. אם העץ שלכם ברשותכם אינו כזה, כדאי מאוד למלא את החורים שיש בו ולשייף לפני הצביעה. תוכלו כמובן להשאיר את העץ חשוף, אך אז הוא יהיה רגיש ללכלוך ולכתמים. משיחת שכבה של פוליאוריתן או שעווה על בסיס מים תגן עליו, ותדגיש את גוון הצבע הטבעי שבחרתם.