מה זה בוהו שיק?

אי אפשר לדבר על עולם העיצוב הישראלי העכשווי מבלי להתייחס לסגנון הבוהו שיק, שישראלים בוחרים בו יותר ויותר לעיצוב הבית. אבל בעצם… מה זה בכלל בוהו שיק??

ה"בוהמה" הוא המושג שעומד בבסיס סגנון זה. המושג התפתח בצרפת של המאה ה-16 לתיאור יוצרים ואנשי רוח שניהלו אורחות חיים קלילים ולא שגרתיים, ונדדו בין ערי אירופה הגדולות עם מעט כסף בכיסם בלבד. ביניהם היו סופרים, שחקנים ומוזיקאים. המושג נקרא על שם אזור בצ'כיה שנקרא בוהמיה, ובטעות נתפס כמולדת העם הרומני, שנודע באמביוולנטיות ויצירתיות. כיום נתפס אדם בוהמי כמי שחי ופועל מבלי להתחשב במנהגים ובכללים.
סגנון הלבוש הבוהמייני צמח בין שנות ה-50 לשנות ה-70 של המאה ה-20 ובא לידי ביטוי בשילובים של וינטג' ושל חדשנות: סגנון האצולה בימי הביניים של שמלות מתנפנפות וארוכות, רקמה, תחרה וסריגה בעבודת יד, מוטיבים צועניים כמו פרחים, צבעוניות אופטימית והדפסים. כל זה עם שימוש בפריטים משלימים ואקססוריז מגוונים כמו כובעים, תכשיטים, ונעליים מיוחדות.

הבוהו שיק הוא למעשה גרסה עדכנית וחדשנית של הסגנון הבוהמייני, והוא סגנון עיצובי שהגיע אל עולם הבית ועיצוב פנים בשנים האחרונות מתוך עולם האופנה, במטרה לגוון ולשבור את השיעמום. כמו המקור ממנו בא, סגנון זה הוא חופשי, משוחרר וטבעי, וגם הוא כולל אקססוריז ופריטים משלימים, קישוט וצבעוניות.

סגנון הבוהו שיק מייצג אמנות, ייחודיות וחופש. אולם שלא כמו סגנון ההיפי משנות השישים, שהיה שותף בעיצובו, הבוהו אינו מרושל, חפיף או זרוק. הוא מתאפיין במראה אקלקטי עדין וכולל שימוש במגוון של טקסטורות, מן המזרח ומן השבטים האפריקניים. הוא מבוסס על גוונים טבעיים ועושר של חומרים בצורתם הגולמית כמו קש, חבלים וראטן, עץ לא מעובד, מתכת, קירמיקה ואבן, ושימוש רב בצמחיה. שימוש בטקסטיל במרקמים מגוונים גם הוא מאפיין מרכזי בסגנון זה, וכמו כן נוכל למצוא בו מגוון רחב של בדים טבעיים, שלעתים משולבים בשכבות, ביניהם כותנה, רפיה ובמבוק. בדים נעימים, רכים וחלקים שכיחים מאוד, אך לצידם נוכחים גם בדים גסים במראה טבעי.

על אף שמדובר בסגנון עיצובי ייחודי שעקרונותיו ברורים, הבוהו שיק שומר על נינוחות. הוא לא קפדני, וחסר כללים. סימן ההיכר שלו, כאמור, הוא צבעים טבעיים, בהירים וניטרליים כמו צבעי אדמה, צבעי זהב ופליז, בז' ולבן, ולצידם ירוק זית, קוניאק, צהוב וחרדל, אך צבעוניות ונועזות היא חלק בלתי נפרד מסגנון זה, וכל הצבעים מצליחים להשתלב בו. השילובים מכילים פרחים יחד עם הדפסים טבעיים ודוגמאות גיאומטריות מגוונות, ולא אמורים לעמוד בסטנדרט קבוע או בגבולות כלשהם. נעשה שימוש רב באביזרים מחומרי גלם טבעיים כמו מתלים של מקרמה ושל קרושה, סלים קלועים למגוון שימושים, כריות וכיסויים שונים, שטיחים אתניים וכורסאות עור, וכמובן גם בצמחיה ירוקה חיה מרובה ובפרחים, שאף פעם לא יכולים להיחשב ככמות מוגזמת בבוהו שיק, אבל הם לא מונעים הצבה של נגיעות מתכת וחומרים נוספים.
עם זאת, סגנון הבוהו קשור ישירות להיבטים תרבותיים וגלובליים, וחשוב לשמור על ההקשר הזה. בשל עובדה זו משתלבים בו נהדר כלי בית עדתיים הנותנים אופי לעיצוב הכללי של החדר, וכן יצירות טקסטיל שונות בעבודת יד, תחרה, רקמה וסריגה, אלמנטים שונים ואפליקציות, חוטים, גדילים ופונפונים.

האופי הנינוח יחד עם קריצות השובבות של הבוהו שיק מתבטא גם בקיום חללים המעודדים שיחה, רביצה, משחק או מנוחה, ובהם מונחים שטיחים, כריות רצפה ופופים, המחליפים את הריהוט הרשמי.
האופי האקליקטי של סגנון עיצובי זה מאפשר שימוש יצירתי בפרטים אותנטיים ובפרטים ייחודיים ומעניינים, כולל אביזרים מודרניים ושילוב ישן וחדש, עתיק ומודרני, מבלי להיצמד לסגנון אחד. פריטים אהובים או מעוררי השראה כמו ריהוט ישן שחודש, מוצרי טקסטיל מבית סבא וסבתא, פרטי נוי שחבל לוותר עליהם, פוסטרים ותמונות טבע של צמחיה, בעלי חיים או נוף פראי, פסלים מקרמיקה ומחומרים שונים, מדפים מעץ או מבמבוק, שרשראות של חרוזי עץ או מתכת, הדפסי אמנות ומגוון רחב של אלמנטים דקורטיביים שונים- ישתלבו מצוין, ויוסיפו לכל חדר עניין חזותי ומרקם, וגם חום וביתיות.
זהו סגנון המתאים לכל חדרי הבית: לחללים משפחתיים כמו סלון ומטבח, לחדרי שינה, לחדרי רחצה ומקלחות, וגם חדרי ילדים הנהנים מאוד משימוש חופשי בצבעוניות שמאפשר סגנון זה.

סגנון העיצוב הסקנדינבי דומה מאוד לבוהו, אולם לא זהה לו. הסגנון הסקנדינבי מתמקד יותר בפשטות, פונקציונליות ומינימליזם, ואילו הבוהו חופשי יותר. אך השילוב של שני הסגנונות גם יחד עובד היטב, ומתבטא בערכת צבעים נייטראלית, עיצוב מינימלי, ושילוב סלי נצרים, ומכיל פעמים רבות רצפת פרקט או ריצוף דמוי פרקט המשתלב עם גווני העץ והטקסטיל.
ובכלל, הבוהו שיק משתלב כמעט עם כל סגנון עיצובי אחר מבלי שהוא משתלט, אלא תוך יצירה של הרמוניה משותפת. עיצוב של חללים שונים בסגנון בוהו שיק כפרי, בוהו שיק ים תיכוני, בוהו שיק מינימליסטי, או בוהו שיק מודרני, אינו נדיר.

למעשה, הבוהו שיק אינו מורכב משטאנצים וטרנדים, אין בו חוקיות, ואין בו שאיפה למושלמות כלשהי. שימוש מושכל בבוהו שיק אמור ליצור מכל הפריטים שבחלל עבודה הרמונית זורמת שמשרה אווירה נעימה ועיצובית. הוא מאפשר לכל אדם להביא בעיצוב לידי ביטוי את הנגיעות האישיות של הטעם שלו וההרגלים שלו, את סגנון החיים האופייני לו, ואת המעגלים האנושיים הסובבים אותו. כך נוצרים אמירה, מראה וסגנון אישיים המבטאים את הייחודיות של יושבי הבית, ובאופן זה הופך הבית בקלות ובלי השקעה רבה להיות מקום אינטימי של האנשים החיים בו.