עקרונות לעיצוב פנים שכל אחד יכול להשתמש בהם

חולמים לעצב את הבית לגמרי לבד? זו משימה לא פשוטה, אך בעזרת הכלים הנכונים ניתן בהחלט לצלוח אותה בשלום. בשורות הבאות תוכלו למצוא מגוון עקרונות עיצוב שתוכלו ליישם בכל חלל שאותו תרצו לעצב וכן, טיפים, דוגמאות וטכניקות.

השראה, סקיצות ומה שביניהן

כל תהליך עיצובי, החל מעיצוב שמלה ועד לעיצוב פנים, מתחיל בתכנון מוקדם. התכנון המוקדם לא יכלול בהכרח פריטים ספציפיים, בעיקר לא בשלב הראשון של התהליך, אלא יכלול עקרונות, אווירה, נופך וכד'. זה אולי נשמע קצת כללי מדי, אבל המטרה כאן היא להחליט על הסגנון הרצוי מבלי לרדת לפרטים ספציפיים מאוד (שלב זה יגיע בהמשך). קיימים היום מגוון אתרים שניתן להתרשם בהם ממגוון עיצובים ומומלץ ממש ליצור לוח השראה עם תמונות, פרטים ושאר אלמנטים שאהבתם בעיצובים.

כשיש לכם כבר מגוון עיצובים שאתם אוהבים, שימו לב במיוחד לגווני הצבעים המופיעים בהם, סגנון הרהיטים, החומרים מהם עשויים האלמנטים בחלל וכו'. כל אלה ישרתו אתכם אח"כ. אם תרצו להיות ספציפיים, ניתן ליצור בעזרת אפליקציות או תוכנות שונות מעין סקיצות של העיצוב הרצוי, או כמה עיצובים רצויים. זו השקעה זה נכון, אבל היא בהחלט משתלמת מכיוון שהיא תאפשר לכם לקבל תמונה כללית של העיצובים שאתם רוצים.

הכירו את מאפייני החלל שאתם מעצבים

במקביל (ואף לפני השלב הקודם) מומלץ להכיר את עקרונות החלל שאתם הולכים לעצב, כלומר מהם המידות והמאפיינים הבולטים שבו: האם יש בו הרבה אור טבעי? האם התקרה גבוהה או נמוכה? האם החלל בצורת מלבן או ריבוע? האם יש חלקים שתרצו להגדיל, להקטין או להפריד? האם יש חלקים נסתרים שתרצו להבליט? הכרת מאפייני החלל יסייעו לכם להכיר את יתרונות וחסרונות החלל, ובהקשר לשלב הקודם, הם יסייעו לכם להחליט באופן כללי מה לעשות ומה לא לעשות, למשל: שימוש בגוף תאורה תלוי וגדול לא מתאים במקרה בו התקרה נמוכה והחלל קטן באופן יחסי ולעומת זאת, שילוב ספה קצרה מדי עבור הקיר שעליו היא נשענת עלול לפגום באיזון בעיצוב, שכן היא תיראה כאילו היא "חותכת" את החלל.

מה חשוב לכם שיהיה בחלל?

לכל אחד יש את המאפיינים החשובים יותר או פחות בעיצוב כמו: ספה מרווחת בסלון, פינת אוכל גדולה, מגוון מקומות אחסון במטבח, חדר או פינת עבודה מסודרת וקומפקטית, ארון גדול, פינת משחקים וכן הלאה. בעזרת עיצוב נכון, ניתן לשחק עם החלל ולהצליח לשלב בו את האלמנטים הרצויים, אולם זה מצריך תכנון מוקדם, מה שמוביל אותנו לנושא הבא: פונקציונאליות.

פונקציונאליות

הפונקציונאליות היא הא'-ב' של העיצוב המודרני. בגדול, פונקציונאליות עונה על השאלות "עד כמה החלל יהיה נוח ופרקטי עבורי?" עד כמה החלל הוא נגיש וקל לתפעול (על כלל מרכיביו)? ו"עד כמה החלל ישמש אותי?".

המטרה הכללית היא לייצר חלל שמחד, יהיה מעוצב כמובן, אולם מאידך שלא "יעייף" אותנו ויגזול מאיתנו זמן מיותר. יש תורות שלמות העוסקות בנושא הזה, הנה כמה עקרונות שקל ליישם כשמעצבים חלל מ-אפס:

  • מקומות אחסון – כמה מקומות אחסון אתם באמת צריכים? איפה ניתן לשלב אותם בחלל? איפה ניתן לשלב מקומות אחסון מבלי לפגוע בגודל החלל, וכד'.
  • מינימליזם – מינימליזם הוא תורה שלמה המוכרת מאוד היום, כנראה בזכות אורח החיים המודרני והעירוני הגורם לרבים מאיתנו לגור בדירות קטנות יחסית בערים, ועלייתן של אידאולוגיות סביבתיות-אקולוגיות. בכל מקרה, המינימליזם דוגל באחזקתם של מינימום חפצים, ואלה שכן נחזיק צריכים להיות לא ר פונקציונאליים ביותר, אלא גם מינימליסטים מבחינת העיצוב.
  • חומרים לשילוב בחלל – עניין שאנשים רבים נוטים לא לקחת בחשבון, או לא להעניק לו את החשיבות המתאימה, הוא נושא הניקיון והאחזקה של החלל, לאחר העיצוב. האם החומרים שבהם אתם רוצים להשתמש קלים לניקוי? האם הם נוטים להתבלות מהר? האם תוכלו לתחזק אותם כראוי לאורך זמן? (קחו למשל דוגמאות כמו מטבח לבן הנוטה להתלכלך, פרקט שעליו יש לשמור לאורך זמן וכד').

ירידה לפרטים: פלטת צבעים וחומרי בסיס בולטים

לאחר שאתם יודעים כבר באיזה סגנון תרצו לעצב, תוכלו להתחיל לחפש שילובי צבעים וחומרים שישתלבו בתכנית שלכם. כל עניין בחירת הצבע הוא נושא ענק בפני עצמו, שכן זה לא תמיד פשוט לדעת אילו צבעים יתאימו אחד לשני. עם זאת, נציע לכם כאן שתי טכניקות קלות יחסית: לפני הכל, מומלץ לרכוש או לכל הפחות להחזיק אפליקציה או תמונות של פלטות מניפות צבעים שאתם אוהבים. יש פלטות כלליות יותר המכילות צבעים בסיסיים ויש פלטות מגוונות הכוללות גוונים ושילובים בין גוונים.

עכשיו נעבור לטכניקות: טכניקה ראשונה היא פשוט לבחור בכמה צבעים אחדים המשתלבים זה בזה ולהתמיד בהם, כשתמיד יהיה מתוכם צבע אחד בולט והשאר יתאימו יותר לרקע. למשל אם שלושת הצבעים שבחרנו יהיו בז', לבן ותכלת, אז הקירות יוכלו להיות בצבע בז', הרהיטים בצבע לבן, והספה בצבע תכלת (הספה במקרה הזה היא הרהיט הבולט ביותר בחלל ומהווה מעין זריקת צבע מרעננת). כמובן שיש להתאים בין הגוונים של הצבעים אבל בגדול, שמירה על אחידות כזו תיצור עניין בחלל מחד, אך עדיין תשמור על איזון והרמוניה ומאידך.

טכניקה שניה (ונדגיש מראש שהיא לא מתאימה לכל אחד) היא שימוש בעיצוב מונכרומטי, כלומר שימוש באותו צבע רק בגוונים שונים. זוהי טכניקה נהדרת למי שמעוניין בעיצוב אלגנטי, יוקרתי או נייטרלי, בייחוד כשנעשה שימוש בצבעים עתיקים, אך לא רק. יש המון מניפות צבעים של גוונים מונכרומטיים וחובה להשתמש בהן אם אתם הולכים על עיצוב כזה אם אינכם מנוסים בזיהוי גוונים וטונים. גם בעיצוב כזה מומלץ לשלב זריקות צבע פה ושם של צבעים שאינם מאותו הגוון.